Peugeot Partner: geveerd en lekker sportief

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De Peugeot Partner pakt de internationale onderscheiding Van of the Year Award 2019. Omdat de kleine besteller van Ford ons eerder dit jaar beviel, laten we bij Peugeot een XL Partner voorrijden. We willen zelf ervaren waarom deze bestelauto the top of the bill is. En we willen nogmaals bevestigd zien dat compacte bedrijfsauto’s een serieus alternatief zijn voor de grotere bestellers. 

We kunnen ook voor een Opel of Toyota kiezen. Want Peugeot ontwikkelt samen met deze merken bedrijfsbussen. Toyota benaderde we dit jaar een paar keer voor de ProAce, maar we hebben (nog?) niets van de importeur vernomen. Van Opel willen we de Vivaro uitproberen, dus valt de keuze op de Peugeot dat wél reageert op ons verzoek, en ons een Partner Long Premium meegeeft.

Opvallend klein stuur

Wat is er bijzonder aan deze nieuwe Peugeot? In ieder geval de i-Cockpit die om een nieuw dashboard vroeg. Door het diepe dashboard hebben we geen zicht op de motorkap. Dat los je op door een bus te kiezen met parkeersensoren voor en achter. Wat aan de cockpit opvalt, is het kleine stuur dat onder en boven recht is. De functie hiervan: we krijgen nu vrij zicht op de opvallend hoog geplaatste instrumenten.

Pookkrapte

De bediening van de functies is redelijk ergonomisch, in die zin dat je zo nu en dan echt de gebruiksaanwijzing moet raadplegen. Als je alle mogelijkheden – en dat zijn er veel – die de Peugeot biedt tenminste wilt benutten dan wel doorgronden. Wij laten bij zo’n test de gebruiksaanwijzing in het kastje liggen. En ervaren al een paar testen lang dat we onszelf overschatten. Moderne tech is best een dingetje. We ervaren voorlopig dat bij het instellen van de verwarming de ruimte tussen de knoppen en de pook krap is. Het instellen zelf gaat prima zonder het boekwerk door te moeten ploegen. Dat komt later wel, lekker op de bank de pdf op de tablet lezen.

10 graden

De multimedia bevalt goed. In de eerst plaats omdat het scherm in een hoek van zo’n 10 graden is geplaatst. We ervaren een beter zicht dan bij rechtgeplaatste schermen. De schermweergave zelf beschouwen we als een van de beste die we tot nu toe tegenkwamen. Het beeld is rustig, de plattegronden en teksten zijn superscherp en goed afleesbaar. Wel lezen we een ingestelde route liever vanaf de display recht voor het stuur dan vanaf de kaart op het scherm. Zeker rotondes worden op de kleine display veel strakker en snel weergeven. Overigens is dit ook zo bij een aantal andere automerken. Dat in deze testbak alleen de chauffeur een armsteun wordt gegund, is nogal schraperig. Je kunt tegen extra betaling de ruimte tussen jou en de bijrijder opvullen met een aflegtafeltje of een extra stoeltje.

Opbergeindbaas

Wat ons vaak niet bevalt, is dat een tussenschot het positioneren van de stoelen minimaliseert. Zo niet bij deze Partner Premium. De cabine is zo ontworpen dat we de stoelen achteruit en in een relatief comfortabele stand kunnen zetten. Da’s ook goed nieuws voor lange collega’s. Duimen omhoog! In de cabine valt verder op dat de Peugeot beschikt over opvallend veel opbergvakken en -plekken, het is een ware opbergkoning. De console direct onder het dak maakt nog het meeste indruk. Slim om zo een loze ruimte nuttig te maken. Het raam in het tussenschot moet Peugeot wat lager plaatsen. Want we hebben nu via dit raam en de ruit van de zijdeur onvoldoende zicht op de straat.
We zien ook dat de Partner een Franse auto is. In de langwerpige holte bij de bijrijder passen zowel petit pains als stokbroodjes (on)gezond. Kortom, dit is een partner die echt meedenkt. En dan te bedenken dat we de laadruimte van deze opbergeindbaas nog moeten inspecteren. In principe moet het een fluitje van een cent zijn om een auto veel laadruimte mee te geven. Daar is ook markt voor. Deze Long Premium gaat tot maar liefst 4,4 m³ en heeft een nuttige laadruimtelengte van 2,17 meter. De nuttige laadhoogte bedraagt 1,19 meter. Als je een Partner kiest met een klep in het tussenschot, dan kun je flinke lengten meenemen. Ook handig: het 12 volt-contact in de laadruimte.

Sportwagengevoel

Tijd voor de testrit. Luxe voor ons is starten zonder sleutel. Ook nieuw bij deze Partner Premium: de elektrisch bedienbare handrem. Da’s even wennen als we schuin voor een stoplicht moeten wachten. Toch krijgen we de hellingproef 2.0 we snel onder de knie. Wie voor de Premium kiest, krijgt ook de beschikking over een soepel werkende cruise control met snelheidsbegrenzer, bedienbaar bij het stuurwiel.
Eenmaal op de weg is dat kleine stuurwiel wennen, we krijgen er vooral een sportwagengevoel bij. De bekrachtiging reageert direct op het stuurwiel. Wellicht mede dankzij het kleine stuur voelt de besturing direct aan. De bus stuurt ook opvallend licht. Het schakelen gaat ook vlot, de 5-bak is geen doetje. Het veercomfort is een topper. Beheerst deint de auto over de wegen zonder aan strakheid te verliezen. De stevige bries die over het open land waait, heeft nauwelijks invloed op de aangehouden lijn. De bus voelt stabiel aan. 
Ook in deze Peugeot woont een rijschoolhouder die aan je stuur trekt als je over belijning heen rijdt. Goed nieuws als je zo’n schoolfrik niet duldt: je kunt ’m uitzetten. Nog wel, geniet er maar van. Want ooit heb je weinig meer te vertellen, de zelfrijdende auto heeft dan gezegevierd. En deze Peugeot is daar een voorproefje van. Wat zal dat met onze ego’s doen? Sabotagepraktijken liggen op de loer.

Geslaagd

Vanwaar al die digitale verwennerij? Peugeot zegt voor gemak, rijhulpsystemen en veiligheid te kiezen, mede een gevolg van dwingende regelgeving. Daardoor groeien alle merken naar elkaar toe en lijken auto’s steeds meer op elkaar. Vooral met de grill en rijeigenschappen valt nog een verschil te maken. En, het moet gezegd, daar is Peugeot zeker wat de vormgeving betreft in geslaagd. De stoere neus zal genoeg vakmensen aanspreken, net zoals de ruime cabine, het laadvermogen en de puike rijeigenschappen. Die Van of the Year Award 2019 lijkt terecht zijn toegekend.

Voor een bedrag vanaf zo’n 17.000 euro (excl. btw en bpm) rij je in een rijk uitgevoerde Peugeot Partner Long Premium BlueHDi 100 met een laadvermogen tot 950 kg.

Niet aanwezig in de testbus maar wellicht interessant voor een aantal lezers: het systeem Surround Rear Vision dat Peugeot op de plek van de achteruitkijkspiegel plaatst. De belofte: gemakkelijker rijden omdat je een overzicht krijgt van de omgeving, ook aan de zijden zonder raam. Twee camera’s geven beelden door van de nabije omgeving (uitvoering zonder ruiten in de achterdeuren of met een scheidingswand). Met het systeem wordt de omgeving aan de passagierszijde de dode hoek beperkt. De achteruitrijcamerafunctie geeft weer van wat zich direct achter de auto bevindt, de autobreedte inclusief uitgeklapte buitenspiegels, lijnen op een afstand van 30 cm, 1 m en 2 m vanaf de achterbumper. En de draaicirkel van de auto, afhankelijk van de stand van het stuurwiel. De functie laat ook zien hoe ver je de achterdeuren kunt openen.

Lees het laatste nieuws omtrent klussenondernemen, verbouwen en materialen en gereedschap bij Klusvisie.nl.