Hornbach zoekt aansluiting bij vakmensen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Hornbach zoekt met de ProfiService nog meer toenadering tot vakmensen. Hoe vertaalt deze strategie zich in het assortiment? Een perspresentatie in de nieuwe vestiging in Apeldoorn biedt een goede mogelijkheid om in de schappen te snuffelen.

Er zit beweging in het productaanbod van Hornbach voor vakmensen. In de ruim opgezette drive-in in Apeldoorn staan aardig wat A-merken in de stellingen, denk aan Knauf, Fermacell, Beamix, Rockwool en Meuwissen. Bij de afdeling installatiematerialen duikt een profmerk als Henco op. Het is nog een klein vak, maar het begin is gemaakt. Inmiddels biedt Hornbach ook vd-draad van de pallet. De verf blijft achter, bekende merken als Sikkens bieden hier niet de proflijnen. Te begrijpen, als je die verf onder meer via je eigen centers verkoopt. Dat wringt, want professionele verven en kwasten kun je tegenwoordig via internetwinkels scoren. Maar ook in dit schap mag de vakman stappen van Hornbach verwachten. Interessant is de grote schroevenafdeling met een aparte sectie waar je vele exotische exemplaren kunt vinden.

Hornbach biedt 7000 m² vloeren voor vakmensen

Stevige stappen richting vakmensen maakt Hornbach bij het gereedschap: in Apeldoorn is er een goede keuze tussen profmerken die per merk een breed, professioneel assortiment bieden, denk onder meer aan Bosch Blauw en Makita. Bij het handgereedschap kom je een topmerk als Gedore tegen. Ook Rubi komt naar de bouwmarkt. Dat zou best eens een goede zet van dit bedrijf kunnen zijn. Want nog dit jaar opent Hornbach een 7000 m² grote vloerenwinkel in Kerkrade met zeker 50 procent wand- en vloertegels tot 1,20 x 2,60 m. En er zullen zeker meer vestigingen volgen. Het concept is hetzelfde als in de bouwmarkt: een ProfiService met koffiehoek en eigen parkeerplaats. De vloerenmarkt moet het gat opvullen tussen de bouwmarkt en de speciaalzaken en zal zowel massaspul zoals laminaat gaan verkopen, als speciale tegels die om meer uitleg vragen.

Voorraad van negen weken

Of de ProfiService aan voldoende vakklanten kan komen, is niet te achterhalen. Het zal best een gevecht zijn, want vele zitten vol met eigen werk. Maar dat de Hornbachers hard hun best doen, is zeker. Zoals het vakmensen naar de zin maken. Wat blijkbaar regelmatig wringt, is dat zij materialen moeten inslaan tussen de doe-het-zelvers. Algemeen-directeur Evert de Goede geeft aan dat het bedrijf de stroom tussen vakmensen en particulieren meer dan nu het geval is wil scheiden. Hij vertelt tijdens de perspresentatie ook dat de bouwmarkt een voorraad van zo’n negen weken aanhoudt. Het bedrijf wil zo weinig mogelijk ‘nee’ verkopen, dat is duidelijk. Wat niet wegneemt dat het ook voor de Hornbach een uitdagende markt is.

Lichtere klussen

Evert de Goede ziet dat er inmiddels meer vakmensen in samenwerking geïnteresseerd zijn: “Het gaat in heel kleine stapjes, het is de kunst om een goede relatie met ze op te bouwen. Oudere vakmensen tonen interesse, omdat ze onze lichtere klussen ter afwisseling wel kunnen gebruiken, zo is inmiddels onze ervaring. En die klussen krijg je bij ons op een presenteerblad aangeboden.”