Volop omzetgroei voor Hornbach sinds uitbraak Covid-19


‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Sinds het uitbreken van de coronapandemie is er volop omzetgroei voor projectbouwmarkt Hornbach. Niet zo verbazingwekkend natuurlijk, want thuis is het middelpunt van het leven geworden en consumenten geven beduidend meer geld uit aan doe-het-zelfartikelen. Die trend heeft zich dit najaar, ten tijde van de tweede golf, doorgezet en dat wordt weerspiegeld in de kwartaalcijfers van Hornbach. De geconsolideerde omzet van Hornbach Group, het moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarktketen, steeg in kwartaal drie (looptijd 1 september tot 30 november 2020) met 20,3 procent tot ruim € 1,3 miljard.

“Het is een bijzondere prestatie”, laat Evert de Goede, algemeen directeur bij de projectbouwmarkt weten, over de omzetgroei van Hornbach. “In ons land werd kwartaal drie gekenmerkt door extra coronamaatregelen, zoals het eerder sluiten van winkels in de avonduren. Ook werden de veiligheidsmaatregelen aangescherpt en voerden wij de mondkapjesplicht in. Dat we desondanks een goed derde kwartaal gedraaid hebben, komt voort uit de trend dat mensen nog steeds veel investeren in het creëren van een fijn thuis. Het is tegelijkertijd een grote verdienste van onze collega’s. Met hun onvermoeibare inzet maakten zij het mogelijk dat onze klanten hun aankopen konden blijven doen, zowel in de fysieke vestigingen als online. Natuurlijk ben ik realistisch en stel ik de verwachtingen voor kwartaal vier naar beneden bij. Hoewel we online voor iedereen klaar staan en alles op alles zetten om artikelen thuis te bezorgen en via reserveren en afhalen snel bij doe-het-zelvers te krijgen, zal de lockdown de stijgende lijn in ons land doen dalen.” Tot de harde lockdown in december, waren de verkoopontwikkeling in Nederland, Duitsland en Oostenrijk, buitengewoon positief en werden deze zelfs gekenmerkt door een enorme vraag naar producten die normaal gesproken later pas plaatsvindt. Ook in de overige Europese landen was er in de loop van deze maand een duidelijke verkoopstijging ten opzichte van het jaar ervoor.

Bijdrage Nederland aan omzetgroei Hornbach substantieel  


De grootste operationele subgroep, Hornbach Baumarkt AG, die per 30 november 2020 in totaal 161 bouwmarkten met tuincentrum en webshop exploiteerde in negen Europese landen, zag de netto-omzet in de eerste negen maanden stijgen met 20,7 procent tot € 4,2 miljard (vorig jaar circa € 3,5 miljard). Op like-for-likebasis en na aftrek van valuta-effecten nam de omzet in de eerste negen maanden toe met 19,5 procent (vorig jaar 7,1 procent). De netto-omzet in thuisland Duitsland groeide in de eerste negen maanden van 2020/2021 met 24,5 procent tot ruim 2,2 miljard. In de acht landen buiten Duitsland steeg de netto-omzet in dezelfde periode met 16,7 procent tot 2 miljard. Daarmee bedraagt het buitenlandse aandeel van de groepsomzet 47,5 procent (vorig jaar 49,1 procent). De Goede vervolgt: “De Nederlandse bijdrage aan de groepsomzet was substantieel. Niet alleen in fysieke bouwmarkten, ook online stegen de verkopen aanzienlijk.” Groepsbreed groeiden de onlineverkopen in de eerste negen maanden met ongeveer twee derde.

Basisbehoefte aan fijn thuis draagt bij aan ongewijzigde winstverwachting

De hoge verkoopdynamiek in het boekjaar 2020/2021, samen met verbeterde kostenratio’s, leidde tot een aanzienlijke stijging van de gecorrigeerde EBIT van de Hornbach-groep. Gecorrigeerd voor niet-operationele winsteffecten steeg de EBIT in het derde kwartaal van 2020/2021 met 59,9 procent naar € 66,9 miljoen (vorig jaar: € 41,8 miljoen) en met 67,2 procent tot € 401,5 miljoen in de eerste drie kwartalen van 2020/2021 (vorig jaar: € 240,2 miljoen). De winst per aandeel bedroeg na negen maanden € 13,72 (vorig jaar: € 8,02). “We mogen tot dusverre van geluk spreken”, laat Albrecht Hornbach ceo van Hornbach Management AG, weten. “Uiteindelijk zijn de cijfers een weerspiegeling van het sterk veranderende klantgedrag sinds corona. Een fijn thuis is nu het middelpunt van het leven geworden. De dagelijkse behoefte aan doe-het-zelfproducten en advies is erg hoog.” Ondanks de huidige lockdowns houdt de Raad van Bestuur dan ook vast aan de verwachting dat de groepsomzet (vorig jaar 4,7 miljard) zal groeien met cijfers tussen plus 13 procent en plus 17 procent. Afhankelijk van de omvang van de mogelijke corona-effecten, verwacht de directie dat de gecorrigeerde EBIT tussen de € 290 miljoen en € 360 miljoen zal liggen. De winstverwachting blijft daarmee ongewijzigd, ervan uitgaande dat er in het verdere verloop van kwartaal vier van boekjaar 2020/2021 geen significante uitbreiding of aanscherping van de coronamaatregelen, of extra lockdowns, zullen volgen.