Smart Home bezig aan opmars onder Nederlandse huishoudens

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2020 blijkt dat de bekendheid met de term Smart Home in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld is. Inmiddels weet bijna een derde van de Nederlanders waar een slim huis voor staat. Er is ook een stijgend aantal consumenten geïnteresseerd - waarvan bijna een vijfde binnen twee jaar een volledig Smart huis verwacht te hebben.

Volgens 44 procent van de Nederlanders is gemak nog steeds het belangrijkste voordeel dat Smart Home oplossingen biedt. Naast gemak, zijn kosten- en energiebesparing en de mogelijkheid om de apparaten overal te bedienen andere voordelen om voor slimme oplossingen te kiezen. Tessa Holzenbosch, technology expert bij GfK (Growth from Knowledge): “Snel en stabiel internet is de basis voor een Smart Home. Nederlandse huishoudens hebben hier flink in geïnvesteerd dit jaar, want de markt voor routers en WiFi signaalversterkers is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Tijdens lock down zagen we zelfs uitschieters van 500 procent en 700 procent in het aantal verkopen.”

Hoge kosten Smart Home

Iets minder dan de helft (45 procent) van de Nederlanders vindt de hoge kosten de belangrijkste reden om geen Smart Home-oplossingen aan te schaffen. Hier ligt een duidelijke kans voor fabrikanten om consumenten bewust te maken hoe slimme oplossingen kunnen bijdragen aan gemak in huis en kosten- en energiebesparing op de langere termijn. Nog een belangrijk thema is veiligheid. Gfk constateert een afname van het aantal consumenten dat bang is om gehackt te worden, van 31 procent vorig jaar naar 27 procent in 2020. En maar liefst 41 procent van de consumenten staat open voor Smart Home als dit helpt een veilig gevoel in huis te creëren. Opmerkelijk is ook de stijgende interesse in Smart Tracking voor het volgen van bijvoorbeeld fietsen en huisdieren.

Voorkeur voor aanschaf in speciaalzaken

Consumenten die overwegen om slimme apparaten aan te schaffen oriënteren zich voornamelijk online. Vervolgens kopen zij deze producten bij voorkeur bij elektronicaspeciaalzaken, zowel fysiek als online. Een kwart van de mensen die nog geen slimme oplossingen bezit, geeft aan die bij voorkeur te laten installeren. Volgens Techniek Nederland liggen hier de kansen om de consument te infomeren dat professionele plaatsing van apparatuur belangrijk is voor een probleemloos gebruik.

Virtuele assistenten zijn populair

De Nederlandse huishoudens bezitten gemiddeld al vijf slimme apparaten. Opvallend is dat 2 op 3 van deze apparaten ook bewust gekozen zijn vanwege hun ‘slimme’ toepassingen. Holzenbosch: “Covid-19 heeft veel impact in ons dagelijks leven. We spenderen veel meer tijd in huis. De behoefte om een prettige leefomgeving te creëren is daarom zichtbaar toegenomen. Hierdoor is de interesse in slimme oplossingen en virtual assistants ook in een stroomversnelling gekomen.”

Meer Smart Home-oplossingen

Er is een toename in het aantal verkochte smart speakers met voice. De virtual assistants worden vooral gebruikt voor het afspelen van muziek (52 procent) en het opvragen van het weerbericht (41 procent). Opmerkelijk is dat 37 procent aangeeft de voice assistant te gebruiken voor het bedienen van de slimme toepassingen in huis. Onder de Nederlandse consumenten verwacht 29 procent door de komst van virtual assistants meer Smart Home-oplossingen aan te schaffen.

KlusVisie.nl biedt actualiteit voor professionals uit de klussen- en onderhoudsbranche. De rubriek Klussen biedt klustips, nieuws over klussen en nog veel meer.