'Omzetgroei bouwmaterialengroothandel komt tot stilstand in 2021'

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De omzetgroei in de bouwmaterialengroothandel komt over heel 2020 met +5,1 procent beduidend hoger uit dan net na de coronauitbraak in maart werd verwacht (+0,5 procent), maar lager dan de verwachting in 2019 (+7,3 procent). In 2021 valt de omzetgroei nagenoeg stil (+0,2 procent). Dit blijkt uit de negentiende conjunctuurmeting van Koninklijke Hibin onder ondernemers in de bouwmaterialengroothandel, uitgevoerd door Buildsight.

De stagnatie van de omzet die Hibin-leden eerder verwachtten voor de tweede helft van 2020, komt volgens het in september gehouden onderzoek pas in 2021 tot uiting. De ten opzichte van de omzetgroei beperkte margegroei in 2020 (+1,4 procent) is daarvan een voorbode. De bouwmaterialenhandelaren verwachten in 2021 een groei van het personeelbestand met gemiddeld 1,8 procent, iets meer dan de helft van de eerdere verwachting voor heel 2020. Slechts een beperkt deel daarvan werkt in verband met de coronacrisis (deels) thuis. Zo’n 5-6 procent van de werkzaamheden vindt vanuit huis plaats. Vier van de tien respondenten verwacht dat een deel daarvan ook na de coronacrisis zal blijven.

Gevolgen coronacrisis voor omzetgroei

Een minderheid van 15 procent ziet de coronapandemie als bedreiging voor de branche. Meer prefabricage (41 procent) en concurrentie vanuit het retailkanaal (22 procent) worden vaker genoemd. Iets meer dan een derde van de respondenten (36 procent) noemt tekorten bij leveranciers als belangrijkste gevolg van de coronacrisis. Iets meer dan een kwart (27 procent) noemt uitgestelde opdrachten als gevolg van vertraging in de uitvoering. Hoger ziekteverzuim wordt door een kwart genoemd.

Grootste uitdagingen

De bouwmaterialenhandelaren voorzien als reactie in de markt meer aandacht voor kostenreductie (26 procent van de respondenten), meer intensieve marketing (29 procent), hogere arbeidsproductiviteit (23 procent) en scherpere prijsconcurrentie (23 procent). Meer maatwerk/service en logistiek/voorraadbeheer worden door respectievelijk 66 procent en 59 procent van de respondenten gezien als mogelijkheid om zich te onderscheiden, waarbij gebrek aan tijd (38 procent), het meekrijgen van medewerkers (31 procent) en de coronacrisis (17 procent) als potentiële bedreiging voor het invullen daarvan worden benoemd. Als grootste uitdagingen voor de langere termijn worden ICT (37 procent van de respondenten) en logistiek (34 procent) het vaakst genoemd.

Beperkte invloed

De coronacrisis heeft slechts beperkt invloed op het bestelproces en de logistiek. Het aandeel e-mailbestellingen is iets opgelopen, naar het zich laat aanzien als gevolg van beperking van het aantal klantbezoeken. Het aandeel leveringen die door de kant zelf werden afgehaald, steeg ten opzichte van eerdere metingen. 29 procent is het oneens met de stelling dat de coronaregels grote gevolgen hebben voor het bestelproces en de logistiek. Nog eens 46 procent is hierin neutraal.

Herkomst omzet

De verhouding tussen omzet ten behoeve van nieuwbouw (45 procent) en renovatie/onderhoud (55 procent) is nagenoeg gelijk aan die in eerdere metingen. Woningbouw, inclusief keukens en sanitair, zal in 2020 naar verwachting verantwoordelijk zijn voor 73 procent van de omzet. Het omzetdeel utiliteitsbouw keert met 14 procent terug op het niveau van begin 2019. Met 28 procent blijft het aandeel consumentenverkopen op het hoge niveau van afgelopen voorjaar (was 21 procent in 2019). Van de 72 procent professionele verkopen blijft de verhouding tussen aannemers (58 procent) en zzp’ers/klusbedrijven (42 procent) nagenoeg gelijk.

KlusVisie.nl biedt actualiteit voor professionals uit de klussen- en onderhoudsbranche. De rubriek Klussen biedt klustips, nieuws over klussen en nog veel meer.