Hornbach presenteert fraaie omzetcijfers

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Hornbach heeft het boekjaar 2020/2021 (looptijd 1 maart 2020 tot en met 28 februari 2021) afgesloten met mooie omzetcijfers. De netto-omzet bedraagt 5,5 miljard euro, een stijging van 15,4 procent ten opzichte van vorig jaar. Vanwege de langdurige lockdown in het laatste kwartaal blijft de omzet in Nederland achter ten opzichte van de Group. Voor komend jaar zijn de verwachtingen optimistisch. Hornbach voorziet dat de vraag naar bouwmaterialen op lange termijn aanhoudt, doordat consumentengedrag blijvend veranderd is nu we meer belang hechten aan huis en tuin.

“Niemand gaat het afgelopen jaar vergeten”, blikt Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland terug op het afgelopen jaar en de omzetcijfers. “Corona heeft voor uitdagende omstandigheden gezorgd. Flexibiliteit en innovatiekracht waren cruciaal om iedereen die graag wilde klussen van dienst te blijven, zelfs tijdens de lockdown. In krap twee dagen tijd stond ons click & collect-systeem live. Ik heb dan ook enorme waardering voor onze medewerkers, iedereen heeft zich meer dan 100 procent ingezet. Kijken we vanuit de internationale groep, dan waren de coronamaatregelen het strengst in Nederland en dat zien we terug in de cijfers. Ook het nieuwe boekjaar zijn wij gestart tijdens een lockdown en momenteel werken we nog altijd onder beperkende maatregelen. Maar er ligt veel moois in het verschiet. Dit najaar openen we een nieuwe vestiging in Apeldoorn. Ook in Enschede wordt hard gewerkt aan een nieuwe projectbouwmarkt, die naar verwachting zal openen in de eerste helft van 2022.”

Omzetcijfers online van Hornbach


De netto-omzet van Hornbach Group steeg met 15,4 procent tot 5,5 miljard euro in 2020/21. De grootste operationele subgroep, Hornbach Baumarkt AG die per 28 februari 2021 in totaal 161 bouwmarkten met tuincentrum, twee specialistische bouwcentra en webwinkels in negen landen exploiteerde, zag de netto-omzet met 15,6 procent stijgen naar 5,1 miljard euro. Op like-for-like-basis en na aftrek van valuta-effecten nam de omzet met 14,7 procent toe, de hoogste waarde sinds de beursgang in 1993. De online-omzet verdubbelde in boekjaar 2020/2021 en bereikte een verkoopaandeel van circa 17 procent. Dat is mede het gevolg van de click & collect-verkopen, die tijdens lockdownsluitingen in veel Europese landen mogelijk bleven en onderdeel uitmaken van de online omzet.

Operationele winstgevendheid aanzienlijk verhoogd


Dankzij de sterke omzetgroei heeft Hornbach Group de operationele winstgevendheid aanzienlijk verhoogd ten opzichte van vorig boekjaar. De gecorrigeerde EBIT groeide beduidend sneller dan de omzet, met 43,8 procent tot 326,4 miljoen euro. De gecorrigeerde EBIT-marge steeg van 4,8 naar 6,0 procent. Subgroep Hornbach Baumarkt AG zag de gecorrigeerde EBIT met 53,3 procent toenemen tot 278,8 miljoen euro en de gecorrigeerde EBIT-marge van 4,1 tot 5,4 procent. Daarbij moet de verbetering van winstgevendheid van bouwmarkten in Duitsland worden benadrukt.

Consumentengedrag blijvend veranderd

Hoewel de start van het nieuwe boekjaar werd beïnvloed door verkoopbeperkingen en mindere weersomstandigheden tijdens het tuinseizoen, kenmerkt het eerste kwartaal van dit boekjaar zich door een hoge klantvraag. Voor het volledige boekjaar 2021/2022 wordt verwacht dat de geconsolideerde omzet van de Hornbach Group gelijk zal zijn aan boekjaar 2020/2021. Gecorrigeerd voor niet-operationele winsteffecten zal de EBIT naar verwachting onder het niveau van boekjaar 2020/2021 liggen (326,4 miljoen euro), maar aanzienlijk hoger zijn dan het niveau van pre-coronaboekjaar 2019/2020 (227 miljoen euro). De bouwmarktketen ziet de blijvende verandering in het consumentengedrag als belangrijkste reden. Als gevolg van het feit dat we meer tijd thuis moeten doorbrengen, wordt er veel meer belang gehecht aan een fijne thuis- en tuinomgeving. Dat gegeven is niet alleen een goede basis voor de ontwikkelingen in 2021/2022, maar zal ook de vraag naar bouwmaterialen op lange termijn aanwakkeren.