Hornbach de grootste bouwmarkt van Nederland

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Hornbach zette in 1997 voet op Nederlandse bodem met de eerste vestiging in Zaandam. In vijfentwintig jaar tijd zijn er zeventien projectbouwmarkten geopend, één Hornbach Vloeren-vestiging en een onlineshop. De projectbouwmarktketen realiseert daarmee, als grootste bouwmarkt van Nederland, dit jaar 25 procent marktaandeel van de doe-het-zelfbranche. En de ambitie is om verder te groeien. Met nieuwe vestigingen voor de klussers in het land, maar zeker ook voor de bouwprofessionals.

Met elke nieuwe vestiging stijgt Hornbach’s marktaandeel verder. Algemeen directeur Evert de Goede: “Onze projectbouwmarkten en tuincentra zijn drie tot vier voetbalvelden groot en elke vestiging is goed voor 1 tot 1,5 procent van de markt. We schommelen daarmee al een tijdje rondom de 25 procent marktaandeel. Met onze nieuwste vestiging die eind maart in Enschede is geopend, realiseren we dit als nieuwe basis. In een kwart eeuw hebben we een kwart van de Nederlandse markt in handen. Een geweldige prestatie. Reken maar dat we trots zijn.”

Hornbach vol ambitie

De 17 projectbouwmarkten draaien op volle toeren, de eerste Hornbach Vloeren is afgelopen najaar geopend en de onlineshop heeft zich als succesvol verkoopkanaal bewezen. Maar de ambitie van het bedrijf gaat verder. “Wij zijn vastbesloten stevig door te groeien”, laat De Goede weten. “Qua vestigingen en qua dienstverlening. Ons ideaal is 20 tot 25 projectbouwmarkten, en ook willen we het succes van Hornbach Vloeren verder over het land verspreiden de komende jaren. Online blijven we investeren en uitbreiden. En we hebben ook plannen om de ProfiService, met voordelen gericht op de professionele bouwer, flink te laten groeien. In deze markt kunnen én willen we nog hele grote stappen zetten in Nederland.”

Koploper in de branche

De projectbouwmarkt is koploper in de branche, met een geheel eigen koers die erop gericht is om de formule continu te verbeteren. Hornbach was de eerste projectbouwmarkt met Drive In, sloeg een digitale slag met de app, zelfscankassa’s en onlineshop en lanceerde onlangs een primeur met een uitbreiding van de laagsteprijsgarantie. “De laagsteprijsgarantie geldt nu ook nà aankoop. Zo gaan we daarin een stap verder dan anderen”, aldus De Goede. Als basis voor het succes noemt hij de Hornbach-filosofie. “De kernwaarden deskundig advies, ruim 120.000 artikelen, enorme voorraden, uitgebreide service en laagsteprijsgarantie hebben ons veel fans opgeleverd. Wij blijven hier trouw aan, wat je terugziet in ons beleid en ons aanbod. Zowel doe-het-zelvers als Profi’s, onze professionele klanten, waarderen dat.”