Het inkopen van bouw- en installatiemateriaal kan via vele kanalen, zoals in een groothandelsvestiging, een bouwmarkt, een webshop van een groothandel of fabrikant of bij een pure online aanbieder. Met pure online aanbieders worden in het onderzoek bedrijven bedoeld die alleen online bestaan, zoals platforms (Bol, Alibaba, Amazon, et cetera) of online specialisten (toolnation.nl, et cetera).
Totale internetinkoop laag bij jonge zzp’ers
Als het gaat om de totale inkoop via het internet laat het onderzoek van BouwKennis opvallend genoeg juist de laagste percentages in de groep tot 35 jaar (20 procent van de totale inkoopwaarde) zien. Het aandeel lijkt – afgezien van de piek in de groep tussen de 35 en 44 jaar – juist te stijgen naarmate de leeftijd toeneemt. Het aandeel dat wordt ingekocht via pure online neemt juist af naarmate de leeftijd toeneemt.
Als BouwKennis de inkoopwaarde bij pure online aanbieder deelt door de totale online inkoopwaarde, krijgt het onderzoeksbureau een indruk van het belang van de pure online inkoop per leeftijdsgroep. In de groep tot 35 jaar vindt 38 procent van de totale online inkoopwaarde plaats via pure online aanbieders (8 procent/38 procent), terwijl dat bij 65-plussers slechts 5 procent is.
Oudere vakmensen voor traditionele kanalen
De conclusie is dus dat oudere zzp’ers veel vaker online via de ‘traditionele online kanalen’ zoals een webshop van een groothandel of fabrikant inkopen dan jongere zzp’ers. Dit toont aan dat er een andere generatie in de bouw aan het opstaan is, wat in de nabije toekomst zal leiden tot een radicaal andere manier van inkopen.
KlusVisie.nl biedt actualiteit voor professionals uit de klussen- en onderhoudsbranche. De rubriek Klussen biedt klustips, nieuws over klussen en nog veel meer.