Is het een definitieve ontwikkeling dat consumenten zelf klussen? Of zal een samenleving die zijn vrijheid hervindt en vaker het huis uit gaat, de klus toch weer aan vakmensen gunnen? USP Marketing zocht het uit.
Stijgende kosten, dempend effect
Wat zeker is: stijgende arbeidskosten hebben een dempend effect op uitbesteding van klussen en een positief effect op het aandeel doe-het-zelfklussen. Ook de beperkte beschikbaarheid van vakmensen doet mensen besluiten te gaan doe-het-zelven. Maar er blijft zat werk liggen dat doe-het-zelvers niet zelf willen of durven uitvoeren. Dat werk zal op een zeker moment door vakmensen gedaan moeten worden. En ook voor de haastklussen zullen mensen een beroep op hen doen.
In de toekomst alleen maar meer consumenten die klussen?
USP onderzocht welke ontwikkeling we de komende tijd mogen verwachten. Kan de bouw- en installatiemarkt het arbeidstekort oplossen? Of zal het service-aanbod van DHZ-winkels en van vakmensen het gat opvullen? USP verwacht dat bij meer beschikbare rechterhanden de arbeidskosten wat dalen en het aanbod gaat stijgen. Do-it-for-me zal dan de trend zijn.
Als de verbouwbranche geen oplossingen biedt voor het tekort aan vakkrachten, dan zal doe-het-zelf blijven stijgen. Overigens verwacht USP niet dat “het aandeel uitbestede klussen flink zal dalen, vooral omdat steeds meer partijen het potentieel van de DIFM-markt inzien en innovatieve oplossingen aandragen.”
KlusVisie.nl biedt actualiteit voor professionals uit de klussen- en onderhoudsbranche. De rubriek Klussen biedt klustips, nieuws over klussen en nog veel meer.